Po rozdávání trofejí Sustainability Star
bude čas pro další občerstvení a networking ve formě lehkého pozdního oběda.
Účastníci se mohou těšit i na druhou komentovanou prohlídku posterů
udržitelných projektů.
Čas pustit se do práce
Novinkou konferenčního programu druhého
ročníku summitu jsou už zmiňované odpolední workshopy. Jak vysvětluje Kateřina
Osterrothová, „workshopy na Sustainability Summitu jsou koncipovány jako ‚deep
dive‘, to znamená, že nebudeme plavat jen po povrchu, ale ponoříme se do
hloubky tématu. Jedině tak totiž může diskuze přispět ke změně a nalezení
řešení.“
Šest odpoledních workshopů se koná
souběžně od 15.30 do 18.00. Pokud se tedy někdo chce aktivně zúčastnit, musí
souhlasit s tím, že bude sedět u kulatého stolu a debatovat celé dvě a půl
hodiny. Účastníci mají před sebou jmenovky, moderátoři ví o jejich závazku a
ptají se jich na názory. Ti, kteří se nechtějí účastnit 150minutové aktivní
debaty, sedí stranou jako volní aktéři a sledují dění. Podle své nálady a
aktuálně probíraného tématu mohou přebíhat z jednoho workshopu do druhého.
Součástí workshopu budou krátké prezentace
zástupců firem a odborníků v oboru, které poslouží jako inspirace pro diskuzní
bloky. (Podrobnosti o těchto krátkých prezentacích a osobách, které vystoupí,
najdete na webu summitu.) Workshopy se
zaměří na rozmanitá témata a každý bude mít svého expertního
facilitátora/moderátora:
Workshop 1: Dekarbonizace a další
environmentální aspekty udržitelnosti
Tento workshop bude zaměřen na „E“ v ESG –
environmentální stránku udržitelnosti, která je dlouhodobě dominantní součástí
úsilí společností o udržitelnost. Některé z oblastí, kterých se mohou dotknout,
jsou: elektromobilita, a to jak z hlediska soukromé dopravy, tak přepravy zboží
a materiálů; alternativní zdroje energie jako způsob, jak snížit emise uhlíku;
vliv dalších skleníkových plynů na globální oteplování a jak je snížit; snížení
množství plastů a dalších materiálů, které poškozují životní prostředí; dopad
rezidenční i průmyslové výstavby na emise skleníkových plynů a způsoby, jak je
redukovat. Workshop povede prof. Vladimír
Kočí, vedoucí SUPRE na VŠCHT Praha, který je jedním z předních odborníků v
oblasti ochrany životního prostředí.
Workshop 2: Biodiverzita a ekosystémy
Společnosti a instituce v Česku a na
Slovensku začínají chápat svou závislost na biodiverzitě i svůj dopad na
ekosystémy, a proto se organizátoři Sustainability Summitu rozhodli věnovat
celý odpolední workshop této zásadní části „rovnice udržitelnosti“. Některá z
konkrétních témat, která budou na workshopu probrána: místní projekty, jež
podporují biodiverzitu; regenerativní zemědělství a další metody hospodaření
způsobem šetrným ke klimatu; biologická rozmanitost v městských oblastech; dodavatelské
řetězce a jejich dopad na biodiverzitu a ekosystémy. Moderovat jej bude jeden z
předních českých odborníků na environmentální stránku udržitelnosti Vojtěch Kotecký z Centra pro
otázky životního prostředí Univerzity Karlovy, který na tvorbě a zavádění
ekologických inovací úzce spolupracuje s podniky a veřejnou správou.
Workshop 3: Financování a propojování pro
udržitelné podnikání
Společnosti jsou těžko schopné fungovat
bez dostatečných financí, ať už se jedná o zavedené firmy, které chtějí
expandovat (nebo přežít poklesy), nebo začínající podniky, které hledají
finanční podporu pro realizaci svých podnikatelských záměrů. Na Sustainability
Summitu proto nemohl chybět workshop o aktuálním stavu udržitelného
financování. Některá z témat, která na workshopu nemohou chybět, jsou: financování
z pohledu bank; nařízení o Taxonomii udržitelných aktivit; spolupráce mezi
finančními institucemi pro zlepšení procesů pro získávání financování projektů;
inovativní přístupy k financování projektů s ohledem na jejich environmentální
a sociální dopady; podpora udržitelného byznysu včetně start-upů. Součástí
workshopu, který povedou Monika Vrbková a Michal Veselý z JIC, bude i řízený
networking mezi účastníky.
Workshop 4: Sociální aspekty udržitelnosti
Sociální projekty získávají větší
pozornost u firem a organizací, a proto jim organizátoři summitu vyčlenili celý
odpolední workshop. Mezi témata, kterým se v rámci workshopu budou věnovat,
patří například: dopad, rizika a příležitosti CSRD reportingu pro společnosti;
iniciativy zaměřené na zaměstnance společnosti, tj. diverzita, rovnost a
inkluze (DEI); udržitelné vedení, férové pracovní podmínky, bezpečnost práce
apod.; úsilí společností získat konečné spotřebitele a další aktéry pro
myšlenku udržitelnosti prostřednictví různých snah, včetně filantropie nebo
informačních a engagement programů. Moderovat jej budou zástupci firmy Horváth
& Partners, evropské poradenské agentury pro strategie udržitelnosti, a to
konkrétně Kateřina
Krebsová a Peter Sattler.
Workshop 5: Marketing a komunikace
udržitelnosti
Greenwashing nemusí nutně vznikat záměrným
klamáním zákazníka, ale může k němu dojít i kvůli neznalosti těch, kteří nová
řešení vymýšlejí a realizují. Proto organizátoři spojili síly s iniciativou No
Greenwashing, aby uspořádali odpolední workshop zaměřený zvláště na marketing a
komunikaci udržitelnosti. Během prezentací a diskuzí se dotkne těchto
konkrétních témat: nová směrnice Green Claims, která se věnuje prevenci
greenwashingu; celková znalost legislativy k předcházení greenwashingu; požadavky
na zdůvodňování a ověřování environmentálních tvrzení; konkrétní příklady dobré
i špatné praxe. Workshop budou moderovat dva zakladatelé iniciativy No
Greenwashing Lenka Mynářová a Vladimír Víšek.
Workshop 6: ESG reporting
Středobodem workshopu bude téma analýzy
dvojí významnosti, která je základním krokem pro úspěšný reporting
udržitelnosti podle nové směrnice CSRD (Corporate Sustainability Reporting
Directive) a standardů ESRS (European Sustainability Reporting Standards). Bude
se debatovat mj. o následujících aspektech analýzy dvojí významnosti: jaké
zdroje informací pro analýzu používat; jak si postup v rámci analýzy
zaznamenávat; kam analýza dvojí významnosti sahá (vlastní činnost podniku,
dodavatelsko-odběratelské řetězce aj.); jaké jsou rozdíly v analýze dvojí
významnosti jednoho podniku oproti konsolidované skupině; co má být výstupem
analýzy dvojí významnosti a k čemu přesně slouží. Workshopem a diskuzí v roli
moderátora provede David Janků, reporting
konzultant společnosti Frank Bold Advisory.