25.03.2025

Best of in-store 2025: Jak to dělají vítězové

Novinka POPAI CESeminář POPAI CE

Další z řady seminářů, uspořádaných asociací POPAI CE koncem února v prostorách Magenta Experience Centre v pražských Arkádách Pankrác, exkluzivně odprezentoval výběr nejúspěšnějších retailových řešení, která získala nejvyšší ocenění na posledním ročníku soutěže POPAI AWARDS. Díky případovým studiím i networkingové části se jeho účastníci dozvěděli, jak v současnosti v místě prodeje komunikovat co nejúčinněji.

Zákaznicím pomáhá virtuální zrcadlo

Jak přinést zákazníkům hodnotu a zároveň vyřešit jejich problém, ukazuje exponát L’Oréal Virtuální zrcadlo, který odborná porota ocenila titulem Absolutní vítěz. Jeho cílem je poskytnout pomocí nejnovější technologií a umělé inteligence maximální spokojenost návštěvníkům prodejen ROSSMANN. Jde o zařízení z dílny společnosti Dago, které naskenuje pleť zákaznice, vyhodnotí ji a doporučí odpovídající produkty nacházející se v prodejně. Kromě dokonalého zpracování a prémiového vzhledu bylo pro jeho tvůrce největší výzvou zajištění optimálních podmínek pro naskenování pokožky zákaznic či vyřešit propojení s věrnostní aplikací zadavatele a získat přístup k osobním údajům.

Hraje na fanouškovské emoce

Jedinečné zážitky a kouzlo fotbalové vášně dnes oceňují návštěvníci pražského letiště Václava Havla v klubovém fanshopu, který zrealizovala společnost Moris design a který odborná porota ocenila Cenou za kreativitu. Díky jeho 274 m2 se stává jedním z největší sportovních fanouškovských obchodů v Česku a představuje významný krok k rozvoji klubového merchandisingu. Podle Vojtěcha Šišmy, předsedy představenstva společnosti Fotballmania, bylo cílem dostat do prodejny designem a vhodně zvolenými prvky sparťanské hodnoty a zároveň zaujmout zahraniční fandy. Již po pár týdnech se potvrdilo, že prodejna funguje nejen brandově, ale zároveň plní i ekonomický cíl.

Dělá z kolemjdoucích zákazníky

Efektivně zaujmout spotřebitele se podle odborné komise daří In-store Brand Experience – modulárnímu endcapu, který byl oceněn za Nejlepší materiálovou a technickou inovaci a zároveň zvítězil v kategorii Prvky vybavení interiérů obchodů. Jak podotýká Jan Krátký, National Sales Activation Manager pro off-traide, Plzeňský prazdroj, v rámci pivní kategorie producenty nejvíce trápí fakt, že do pivní sekce vstoupí pouze 30 % návštěvníků prodejny, jen 50 % z těch, kteří do ní vstoupí, si zboží nějakým způsobem prohlíží, a méně než 40 % pivo skutečně nakoupí. Endcap tato čísla poněkud mění. Nicméně nevsadil na samotný produkt, ale na emoce spojené s ekologií. Díky nepřehlédnutelné vizibilitě a komunikaci „Vraťme vodu do krajiny“ se mnohé „kolemjdoucí“ daří přepnout z autopilota a „vtáhnout“ je do pivní sekce, kde se z nich díky impulzivitě stávají nakupující.

Ekologie praktičnost nevylučuje

Že propojení designu a ekologické odpovědnosti posiluje identitu značky, ukazuje Jogurtový bar pro Yoggies. Ten pro ni vyvinula firma THIMM a přestože jde o stánek kompletně vyrobený z vlnité lepenky, poskytuje dostatečnou pevnost a stabilitu pro zboží, chladicí zařízení i kávovar, za což mu právem náleží cena za nejlepší POP z materiálu na bázi papíru. Nejde o jednorázový stánek, a proto mají jednotlivé segmenty své vlastní ochranné transportní obaly. Pokud by přece jen došlo k poškození, je možné jednotlivé moduly opravit nebo jednoduše nahradit. To, že je možné POP prostředek vyrobit efektivně, a přesto relativně levně, dokazuje také vítěz kategorie Domácí potřeby, bytové doplňky, hobby  - Philips One Blade. Jak upozorňuje Martin Hasilík, Chief Sales Officer, Authentica, k poškození stojanů bohužel často dochází nejen přímo v prodejně nebo při transportu, ale i při instalaci. Na obal stojanu je proto vhodné umístit také informaci, jak jej správně otevřít, aby nedošlo k poškození, například často používaným ořezávacím nožem.

Přitahují pozornost a působí na emoce

Originální koncept s atmosférou kouzelné zahrady a neopakovatelný zážitek nabízí zákazníkům Kvetoucí shop-in-shop Geisha – vítěz kategorie Potraviny. Upoutat pozornost zákazníka se mu daří díky japonskému stylu, konstrukci ze dřeva a motivu se sakurami v růžové barvě, které podporují dojem prémiovosti vystavených čokolád. Jako magnet na pozornost se podařilo zapůsobit také dalšímu exponátu – Shop-in-shopu Clan Campbell. Jak k němu podotýká Jan Šolta, Head of Shopping experience Cocoon Prague, výzvou pro tvůrce byl především nedostatek času a minimální zadání. Přesto se exponátu podařilo zvítězit v kategorii Integrované in-store kampaně.

Statičnost nahradila dynamika

Prémiovost produktu měl za úkol vyzdvihnout také finalista v kategorii Digitální komunikace: Prodejna Lindt & Sprüngli. Jeho cílem bylo vytvořit unikátní nákupní prostředí, kde se snoubí chuťové zážitky s nejmodernějšími technologiemi. Dříve hojně používané statické lightboxy proto nahradily dynamické digitální obrazovky, které podle Martina Zikmundy, Senior Sales Consultant, AV Media Systems, mají velkou budoucnost.

Mezi důležitý marketingový nástroj se zařadilo Futuristické zařízení Coca-Cola, vítěz kategorie Elektronika a IT produkty. Jde o interaktivní lednici, jejíž přední dveře tvoří průhledný displej. Ten navíc dokáže měnit obsah v reálném čase. Svým stylem jde o upgrade původních lednic, které byly nově opatřeny novými dveřmi v podobě LCD displeje, a to se vzdálenou správou, takže můžou aktuálně reagovat na nejrůznější požadavky.

Kontinuitu zajišťují jednotící prvky

Jak úspěšně komunikovat v události v obchodním centru, ukazuje kvartální kampaň: Jídlo o level výš – kampaň pro nákupní centrum Quadrio, která se zařadila mezi finalisty v kategorii Integrované in-store kampaně. Důležité přitom bylo zvolit pro celé komunikační spektrum jednotící prvky, zapadnout do image nákupního centra a přitom zachovat jeho dlouhodobou strategii.

A co že na zákazníky platí nejlépe? A které konkrétní prvky a technologie na ně zabírají nejvíc? Na co si dát pozor? Na to se mohli účastníci semináře zeptat tvůrců i zadavatelů vítězných exponátů přímo na místě.

Pavel Neumann

Doporučené aktuality

Kalendář akcí

Vyskytla se chyba v aplikaci. Obnovit stránku 🗙