30.03.2025

Češi a reklama v roce 2025

Novinka člena POPAI CENovinka POPAI CE

Česká marketingová společnost zveřejnila další šetření v rámci dlouhodobého výzkumného projektu ČEŠI A REKLAMA. Tento projekt, který v rámci aktivit České marketingové společnosti založila již v roce 1993 doc. PhDr. Jitka Vysekalová, mapuje postoje české veřejnosti k reklamě a jejich změny v běhu času.

Prezident České marketingové společnosti Tomáš David o projektu říká: „Hlavní přínos tohoto projektu spočívá v dlouhodobé časové řadě, kterou jednotlivá šetření představují. Nepřetržitá kontinuita již od roku 1993 je naprosto jedinečná. Umožňuje sledovat dlouhodobý vývoj trendů ve vnímání reklamy.“ Výzkum je postaven na dlouhodobých řadách opakovaných základních výzkumných otázek, které zůstávají stejné, postupně jsou ale zařazována aktuální témata odpovídající vývoji a významu reklamy jako součásti marketingového mixu, ale i jako součásti našeho života a důležitého společenského jevu.

POPAI CE patří k partnerům, kteří mnoho let výzkumný projekt podporují.

Výzkum se zaměřuje zejména na postoje veřejnosti ke konkrétním nosičům reklamy, nasycenost či přesycenost reklamou v jednotlivých médiích, roli reklamy při nákupu, postoje ke kontroverzním tématům v reklamě, vnímání společenské role reklamy, ale také např. na reklamu v politice.

Realizátorem šetření, které probíhá metodou CAWI na cílové skupině on-line populace ve věku 16 let +, je tradičně agentura ppm factum research. „Vývoj postojů k reklamě v posledních letech nasvědčuje tomu, že lidé se na reklamu dívají čím dál víc „realisticky“, tedy uvědomují si její přínosy i negativa a chápou ji jako nutnou součást současného světa a ekonomiky. Z časového vývoje segmentace názorů na reklamu vyplývá, že oproti minulým letům nyní posílil názor, který charakterizujeme úslovím, že reklama je dobrý sluha, ale zlý pán. Zároveň naopak oslabily krajní segmenty, tedy skupiny těch, kdo reklamu nesnášejí, i těch, kdož ji milují,“ říká PhDr. Stanislav Hampl (ppm factum research).

Pokud jde o přesycenost reklamou v různých typech médií, Češi jsou nejvíce obtěžováni intenzitou reklamy v komerčních TV stanicích, na internetu a na sociálních sítích. Přesycenost reklamou na Nově a Primě je stále nejvyšší, ale v posledním roce se snížila.
Přestože přesycenost reklamou v místech prodeje v posledním roce vzrostla, pozitivní zprávou pro retailový segment je zjištění, že reklama v místě prodeje je ze sledovaných médií  vnímána nejpozitivněji, především v případě ochutnávek a prezentací.

Dvě pětiny respondentů uvedly, že jim informace získané z reklamy při nákupu či využití služeb pomáhají. Podíl osob, které si v posledních 3 měsících koupily nějaký produkt na základě reklamy, se stabilizoval také na necelých dvou pětinách. Častěji tak nakupují hlavně mladí lidé.  Nejčastěji vzpomínanými reklamami jsou ty, které propagují prodejce potravin (řetězce), značky kosmetiky a drogerie, značky potravin a nápojů. Starší lidé se častěji než ostatní nechali inspirovat reklamou z letáků, mladí pak reklamou na sociálních sítích.

A co lidé nejčastěji na základě reklamy nakupují? Podobně jako v minulých letech lidé nejčastěji uvádějí potraviny, nápoje, elektroniku a kosmetiku.

Pro další informace:
Ing. Tomáš David, prezident ČMS, tel. 602 215 822, mail: [email protected]
Patricie Jakešová, tajemnice ČMS, tel. 606 705 357, mail: [email protected]
Česká marketingová společnost, Novotného lávka 5, 11000 Praha 1, www.cms-cma.cz

Doporučené aktuality

Kalendář akcí

Vyskytla se chyba v aplikaci. Obnovit stránku 🗙