NIQ zavádí NIQ Retail Spend Barometer v Česku, aby objasnil trendy ve spotřebitelských výdajích
• Ve 3. čtvrtletí 2024 utratili spotřebitelé za FMCG 144 miliard CZK, což představuje nárůst o 3,3 % ve srovnání s předchozím rokem.
• Trh s elektronikou a zbožím dlouhodobé spotřeby (Tech & Durables) dosáhl hodnoty 26 miliard CZK, což znamená nárůst o 8,3 % ve 3. čtvrtletí 2024 ve srovnání se stejným obdobím loňského roku.
Česko, 20. listopadu 2024
– Spotřebitelé v Česku prokazují odolnost po nedávném inflačním šoku a 3. čtvrtletí 2024 zaznamenalo nejsilnější růst tržeb ve srovnání s první polovinou roku, jak ukazuje NIQ Retail Spend Barometer. Celkové výdaje na FMCG dosáhly 144 miliard CZK, což představuje meziroční nárůst o 3,3 %, zatímco sektor techniky a trvanlivého zboží (T&D) zaznamenal růst o 8,3 % a dosáhl 26 miliard CZK.
Podle nově spuštěného NIQ Retail Spend Barometer, který kombinuje data od NIQ a GfK, Barometr měří obrat prodeje FMCG a T&D v českých obchodech a poskytuje značkám a maloobchodníkům komplexní přehled o trendech prodeje. Barometr sleduje potraviny, zboží s krátkou trvanlivostí, domácí a osobní péči, technické spotřební zboží, domácí spotřebiče a DIY, přičemž čtvrtletně poskytuje poznatky založené na reálných prodejních datech z těchto kategorií.
Rostoucí výdaje v klíčových kategoriích podporují růst FMCG
Podle dat NIQ zaznamenalo Q3 2024 nejvyšší růst FMCG roku, přičemž celková hodnota vzrostla o 3,3 % oproti stejnému období v roce 2023. Zatímco ceny mírně vzrostly o 1,6 %, objemový růst dosáhl po dvou čtvrtletích stagnace 1,7 %.
• Čerstvé potraviny: Největší oddělení v rámci FMCG, které představuje téměř čtvrtinu celkových výdajů zákazníků, zaznamenalo silný růst tažený segmentem ovoce, zatímco zelenina a maso zůstaly stabilní.
• Osobní péče: Kategorii osobní péče, která vzrostla o 8,6 %, podpořil významný růst v oblasti péče o pleť (16 %) a vůní a deodorantů (10 %). Konzistentní výkon této kategorie v průběhu let přispěl k trvalému růstu specializovaných drogérií, jejichž prodeje za poslední desetiletí každoročně rostou dvouciferně, s výjimkou roku 2020, prvního roku
• Tabákové výrobky: Prodeje tabáku vzrostly o 8,9 %, a to díky pravidelnému zvyšování daní a novému vývoji produktů, jako jsou jednorázové elektronické cigarety a POD systémy.
• Péče o děti: Tento segment jako jediný zaznamenal pokles napříč všemi kategoriemi ve 3. čtvrtletí.