Každé úterý odpoledne zavádí takzvané Modré hodiny, během nichž budou v obchodech ztlumená světla a ztišené kasy, vypnuté rádio, nápomocné budou i mapy pro snazší orientaci na prodejně a speciálně vyškolený personál. Podle odborníků je to dobrá zpráva pro všechny lidi trpící autismem a jejich rodiny. Globus projekt úspěšně odzkoušel už v několika hypermarketech, všude spolupracuje na ideálním nastavení se spolkem ADAM - autistické děti a my, z. s., jejichž autističtí klienti se díky opatřením při nákupech cítily lépe. Modré hodiny nyní fungují v Globusu v Ostravě, Opavě, Olomouci a Havířově a od 25. února v Praze Štěrboholech. Do konce letošního června by měly být ve všech hypermarketech Globus.
Podívejte se, v čem spočívají Modré hodiny na videu.
Člověk bez autismu si to neumí představit. Ale pro děti s poruchou autistického spektra a jejich rodiny může být těžká každá průměrná životní situace. Malý člověk je izolován ve vlastním světě, jehož hranice lze jen obtížně překročit. Dítě je osamoceno v sobě, důvěřuje jen svým blízkým a známému prostředí, které by ideálně mělo být oproštěné od zbytečných hluků a lidských kontaktů. Pocity, jak se cítí autistické dítě v běžně hlučném prostředí, přibližuje psycholog, psychoterapeut spolku ADAM – autistické děti a my, z. s. Mgr. Přemysl Mikoláš:
„Představte si, že jste na koncertě Iron Maiden, tedy velmi hlučné kapely, a sedíte v bezprostřední blízkosti beden. K tomu se vás někdo v davu dotýká, nemáte osobní prostor, přidají se pyrotechnické efekty, křik a hluk lidí kolem, kteří mávají rukama, někdo má vlajku atd. A postupně se dostáváte do přetížení.“
Dodává, že například v obchodě je důležité, aby autistické děti spolu se svými rodinami měly zajištěno co nejširší psychické bezpečí v daném prostředí s ohledem na zvládnutí procesu nákupu. Zažijí tak úspěch ze zvládnutí situace a otevírá se tím i prostor pro sebepoznání, další učení a rozvoj samostatnosti a sebeobsluhy.
Novými adaptačními prostředími pro autistické osoby včetně dětí mohou být hypermarkety Globus. Společný projekt hypermarketů a spolku ADAM – autistické děti a my dostal název Modré hodiny. Modrá barva je barvou komunikace a sebevyjádření, což jsou oblasti, ve kterých mají lidé s autismem největší potíže. Cílem projektu je nabídnout pomoc a usnadnit autistickým dětem a jejich rodičům nákup za vlídnějších podmínek. Modré hodiny vznikly na základě podnětů samotných dětí s autismem, které v rámci terapií absolvovaly cvičné nákupy v doprovodu psychologa. Jejich postřehy byly následně konzultovány s vedením Globusu a všechny realizovatelné návrhy byly uvedeny do praxe s ohledem na bezpečnostní a provozní předpisy hypermarketu.