12.12.2024

Výzkum POPAI CE zkoumal změny v retailu z pohledu značkových výrobců a retailerů

Novinka POPAI CE

Nový výzkumný projekt POPAI CE, který navázal na předchozí vlnu výzkumu z roku 2021, se zabýval aktuálními změnami na retailovém trhu. Kvalitativní šetření umožnilo popsat nejen to, co se v retailu změnilo v posledním období, ale také definovat změny, které se dle zástupců značek a retailu promítnou do následujících let.

Výzkum byl realizován ve spolupráci s výzkumnou agenturou InsightLab a partnersky jej podpořily společnosti DAGO, POS Media Czech Republic a Perfetti Van Melle Czech Republic.

Jaká pozitiva či negativa přinesly změny na retailovém trhu? Jak změny ovlivnily plánování a exekuce kampaní? Co se dělo na úrovni budgetů? Jaká je nyní důležitost in-store komunikace? Začaly se používat jiné in-store komunikační prostředky? To jsou některé z řady otázek, na které odpovídali vybraní zástupci retailu a značkových výrobců v rámci dvou skupinových online diskuzí.

Pozitivní změny v retailu ve znamení investic a směrů

Retailový trh byl v posledních letech poznamenán turbulentním vývojem: po pandemii následovala vysoká inflace a válka na Ukrajině. Tyto události zasáhly trh a chování na něm výrazně ovlivnily. Změny se netýkaly jen chování spotřebitelů, ale i nastavení a exekucí in-store kampaní. I když změny probíhaly hekticky, byly většinou pozitivní. Byly také ve znamení nových investic a směrů. Změnilo se vnitřní nastavení zadavatelů. Optimalizovaly se vnitřní i vnější procesy.

Všichni respondenti se shodli na tom, že se za poslední léta toho změnilo opravdu hodně a hlavně mind set celkového nastavení fungování retailu jako takového.

Respondenti potvrdili, že důležitost in- store komunikace zůstala vysoká. Rovněž uvedli, že objem prostředků vložených do in-store marketingu se za poslední dva roky nezměnil a zůstává výrazný. Žádné škrty se v této oblasti neplánují, dochází i k navýšení rozpočtů, jen jsou prostředky vydávány jinak než v minulosti.

Změnila se struktura vydávání peněz na kampaně právě díky tomu, že se už nejedná jen o in-store kampaň, ale je zasazena do širšího kontextu 360 mixu. Dochází k implementaci digitálních displejů do stojanů a také k plošnému použití QR kódů, které umožňují sdělit zákazníkovi další informace. Stejně jako v roce 2021 se respondenti shodli na tom, že se šetřit v oblasti in-store marketingu do budoucna v jejich společnostech z většiny nebude.

Důležité je, co daná aktivita skutečně přinese, pro zadavatele jsou klíčové měřitelné výsledky. Ty jsou díky rozmachu věrnostních aplikací nyní možné víc než dříve.

Co se konkrétně změnilo v in-store komunikaci?

V roce 2021 bylo zjištěno, že nastavené procesy pro in-store aktivity nevyhovují nové situaci. Vyvinuly se nové procesy řízení kampaní, které je možno zadávat a supervizovat na dálku. To zásadně ovlivnilo i dodavatelské řetězce. Agentury musely být mnohem flexibilnější. V současné době je klíčovým slovem všeho, co se v retailu z pohledu zadavatelů děje, efektivita. Efektivita se týká nejen interních procesů, ale i nabízených řešení. Upřednostňují se efektivní řešení, před komplikovanými, nákladnými tailor made vystaveními.

Změnil se spotřebitel a jeho nákupní zvyklosti. Tyto změny přetrvávají z období pandemie, a také jsou způsobeny širší digitalizací retailu. Přibyly nám samoobslužné pokladny, otevírají se další nové samoobslužné prodejny, které poskytují nákup 24/7.

Spotřebitel chce nakupovat efektivně. Díky vysoké inflaci a razantnímu zdražování velmi často rozhoduje cena. Privátní značky dosáhly podílu 27 % z celkového zboží prodaného v FMCG.

Zákazník chce nakoupit hned, ale chce nakoupit CHYTŘE. Nevidí důvod, proč by měl vydávat více peněz, než je nezbytně nutné. Klíčové jsou stále letáky, které umožňují chytrý (úsporný) nákup. Vzhledem k těžké době spotřebitelé více zvažují, co koupí. Jsou ochotni si v rozumné míře za kvalitu připlatit.

Začaly se používat jiné komunikační prostředky v in-store kampaních?

Díky digitalizaci byly ve velké míře implementovány digitální displeje, které mohou fungovat v obchodě nejen v rámci samoobslužných pokladen i vah, ale mohou být také umístěny ve výloze či na prodejní ploše.  Respondenti zároveň v této souvislosti uvedli, že výrazně inovativní in-store prostředky mohou být příliš nákladné a není jasná jejich návratnost. V budoucnu lze určitě očekávat další rozvoj různých typů aplikací a instalace chytrých displejů.

Dle vyjádření respondentů můžeme dnes hovořit o PERFORMANCE MARKETINGU. To se týká jak značek, které chtějí vidět výsledky svých kampaní, tak řetězců, které rovněž chtějí měřit efektivitu prodeje reklamy. To je díky digitálním technologiím zase o něco snazší. Máme chytré regály, oční kamery, chytré palety...i když nejsou tyto komunikační prostředky implementovány plošně, zadavatelé testují všechny nástroje, které jim umožní lépe spočítat ROI pro jednotlivé typy reklamy.

V posledních letech mnoho klasických řetězců spustilo svůj e-shop. U e-shopu je rovněž kladen důraz na měřitelnost výkonu, zvětšování nákupních košíků a zvyšování loajality. I v e-shopu mohou řetězce nabízet různé formy reklamy a tam se jim také lépe vyhodnocuje jejich efektivita.

Vyskytla se chyba v aplikaci. Obnovit stránku 🗙