02.11.2025

Souboj generací: existuje reálně?

Novinka POPAI CE

Mladí nakupují rychle a impulzivně, starší plánují dopředu. Přesto mají jedno společné – chtějí, aby nakupování bylo přehledné, férové a lidské. Ukazuje to kvalitativní výzkum POPAI Central Europe realizovaný agenturou InsightLab, který zkoumal, jak se v českém retailu potkávají Generace Z (16–26 let) a střední generace (30–55 let) – v jejich hodnotách, vztahu ke značkám i chování v prodejnách.

Rychlost versus jistota

Podle výsledků výzkumu 68 % mladších respondentů přiznalo, že nakupuje impulzivně alespoň jednou týdně – často „po cestě“, bez plánu a s mobilní aplikací v ruce. U střední generace to platí jen pro 35%. Naopak 73 % střední generace dělá velké plánované nákupy, často pro celou rodinu, zatímco u Gen Z je to 42 %. „Pro mladé je typický rychlý a jednoduchý nákup, zatímco střední generace klade důraz na kvalitu služeb a celkovou spokojenost,“. Zajímavostí je, že 85 % všech respondentů používá nějakou formu digitálního nástroje – nejčastěji věrnostní aplikaci, slevový kupon nebo mobilní platbu. Mladí tak „klikají rychleji“, zatímco starší „počítají pečlivěji“.
Pro retail to znamená nutnost nabízet různé cesty k nákupu – od rychlého self-checkoutu po klasickou pokladnu s osobním kontaktem. Mladší zákazník ocení efektivitu, starší jistotu a férové zacházení. A přes všechny rozdíly mají společného nepřítele: fronty u pokladen. Ty uvedlo jako „největší otravu nákupu“ více než 90 % všech účastníků výzkumu bez ohledu na věk. Kdyby mohli něco zrušit v obchodě jako první, byly by to právě fronty. Zdá se, že největším sjednocujícím prvkem českého retailu nejsou
věrnostní body, ale společná nenávist k čekání.

Autenticita jako měna důvěry

Napříč generacemi se ukazuje, že klíčem k loajalitě je autenticita. Pro mladší zákazníky znamená transparentnost, jasný původ produktu a čistý, srozumitelný design – 78 % Gen Z to uvedlo jako hlavní kritérium výběru. Střední generace naopak ocenila dlouhodobou kvalitu a férovou cenu (82% dotázaných). „Autenticita se chápe jako soulad slibů a skutečného chování,“ uvádí studie. „U značek lidé oceňují jasný původ, dohledatelné informace a konzistentní kvalitu v čase.“
Zároveň více než 90 % respondentů pozitivně vnímá „lidský rozměr nákupu“ – ochotu prodavače, úsměv nebo malé gesto zdvořilosti. I v době digitálních aplikací zůstává nejlepší marketingovou strategií obyčejná lidskost.

Komunikace: Méně hluku, více klidu

Reklama zůstává tenkým ledem pro všechny věkové skupiny. 67 % dotázaných uvedlo, že je odrazuje „křiklavá nebo přehnaně hlasitá sdělení“. Oblíbené jsou naopak spoty, které jsou krátké, civilní a vtipné, bez zbytečného tlačení na emoce.
„Důvěru si značka získá tím, že dlouhodobě jedná stejně a jasně ukazuje, co zákazníkovi přináší,“. Mladší diváci reagují rychle, ale i rychle odcházejí. Pokud je reklama nudná nebo trapná, Gen Z se odpojí během prvních tří vteřin – naopak civilní humor zabírá napříč věkem. Jak říká jeden z účastníků: „Když je reklama vtipná, všimnu si jí. Když řve, vypnu televizi i mozek.“

Souboj generací? Spíš střet životních rytmů

Rozdíly mezi generacemi nejsou tak ostré, jak by se mohlo zdát. Část Gen Z je překvapivě tradiční – plánuje rodinu, hypotéku a stabilní život. Naopak část střední generace sní o větší volnosti, méně práce a více času na sebe. „Souboj generací“ je tak spíše střetem životních fází než hodnot. Obě skupiny chtějí to samé – nakupovat rychle, chytře a s důvěrou.

„Lidé nehledají dokonalou značku, ale férového partnera – ať je jim dvacet nebo padesát,“

A nakonec trochu lidskosti

Z výzkumu mimo jiné vyplynulo, že přes všechny digitální inovace, slevové aplikace a věrnostní body se české generace shodnou v jednom: největší radost z nákupu přichází, když je klid, úsměv a volná pokladna.

Možná tak platí nové nepsané pravidlo retailu:

„Kdo zkrátí frontu, ten vyhrál bitvu o srdce zákazníka.“

O výzkumu

Výzkum Střet generací proběhl v září 2025 formou online Insight Fóra na platformě Quallie.com. Zúčastnilo se 33 respondentů z celé ČR – 16 zástupců Generace Z a 17 respondentů střední generace.
Pro POPAI Central Europe realizovala agentura InsightLab.


PhDr. Petr Šimek, Ph.D., Vice president POPAI CE
Ing, Daniela Krofiánová, General Manager POPAI CE

Doporučené aktuality

Kalendář akcí

Vyskytla se chyba v aplikaci. Obnovit stránku 🗙