23.07.2025

Co si myslí spotřebitelé o využití AI v retailu?

Novinka člena POPAI CENovinka POPAI CE

Jak v současnosti vnímají spotřebitelé digitální technologie v místě prodeje? Jaké jsou jejich důvody pro využití AI v in-store? Jak by uvítali využití umělé inteligence jako asistenta nákupu? Na tyto a další otázky odpověděla nedávná studie, kterou exkluzivně pro POPAI CE zpracovala výzkumná agentura InsightLab. Průzkum byl realizován v květnu 2025 formou online dotazování prostřednictvím panelu Talk Online Panel. Zapojilo se do něj 500 respondentů z celé České republiky.

Vnímání digitálních technologií v místě prodeje

Polovina dotázaných spotřebitelů považuje digitální reklamní plochy v prodejnách za lepší než klasické formáty, jako jsou plakáty, letáky či polepy. Dalších 36 % respondentů typ reklamní plochy příliš neřeší. U mladé generace ve věku 18–29 let je preference digitálních formátů výrazně vyšší — pozitivně je vnímá až 72 % z nich. Naopak senioři nad 60 let mají vůči digitální reklamě častěji rezervovaný postoj.

Digitální dotykové samoobslužné displeje si získaly výraznou oblibu, zejména u mladších zákazníků. Věková skupina 18–29 let je využívá ráda v 77 % případů. I v celé populaci je jejich obliba relativně vysoká (45 %). S rostoucím věkem však popularita těchto zařízení klesá. Zajímavé je, že čtvrtina respondentů se s nimi zatím vůbec nesetkala.

Samoobslužné pokladny dnes pravidelně využívají téměř dvě třetiny spotřebitelů, u mladých lidí ve věku 18–29 let je to dokonce téměř 80 %. Odmítavý postoj zastává 12 % respondentů, především z řad starších zákazníků, kterým vadí ztráta lidského kontaktu, ne vždy bezproblémové fungování zařízení a nutnost čekat na zásah obsluhy při technických problémech.

AI jako nákupní asistent – přínos, nebo překážka?

Využití umělé inteligence jako asistenta v kamenných prodejnách by přivítalo 26 % respondentů. Největší zájem projevují opět mladí lidé ve věku 18–29 let, z nichž by AI asistenta uvítalo až 40 %.

Mezi hlavní důvody, proč spotřebitelé o využití AI v místě prodeje uvažují, patří zvědavost, touha vyzkoušet si nové technologie a pozitivní zkušenosti s AI v jiných oblastech. Tyto motivace jsou častější právě u mladší generace, která zároveň často uvádí, že upřednostňuje nákup bez interakce s personálem.

K hlavním důvodům, proč respondenti odmítají pomoc AI v místě prodeje, patří skutečnost, že dávají přednost komunikaci s lidmi a personálem prodejny. Dalšími důvody k odmítnutí jsou nízká důvěra v AI a rezervovaný postoj k jejímu využívání. Obavy z umělé inteligence jsou však v české populaci relativně zanedbatelné (10 %).

Online nákupy: jak dnes Češi nakupují přes internet?

Při nákupu zboží online převládá klasický způsob, kdy si zákazníci produkty vybírají a nakupují výhradně přes internet (59 %). Ve věkové kategorii 30–44 let tento přístup dominuje ještě výrazněji (72 %).

19 % respondentů potvrdilo, že preferují způsob nákupu, kdy převážně vybírají zboží v kamenné prodejně a poté jej nakoupí online.

Co se týče způsobu vyzvednutí zboží, dominují výdejní boxy zásilkových služeb, které využívá 43 % zákazníků. Dalších 30 % preferuje osobní odběr na výdejních místech. Mladí zákazníci (18–29 let) si pro zboží nejčastěji chodí právě do výdejních boxů – tento způsob volí 58 % z nich. Ostatní možnosti (např. doručení na adresu či osobní vyzvednutí v obchodě) mají nižší podíl.

Doporučené aktuality

Kalendář akcí

Vyskytla se chyba v aplikaci. Obnovit stránku 🗙