Chystají
se digitální účtenky
V Česku
vzniklo Sdružení pro digitální účtenky, jehož cílem je zavést nový formát plně
digitální účtenky. Zakládající člen Pepe Rafaj zde poprvé nastínil plány na
vytvoření jejího obecně přijatelného otevřeného standardu. Svůj pohled přidal Pavel Vinkler, zástupce vrchního ředitele
sekce hospodářství, ředitele odboru podnikatelského prostředí a obchodního
podnikání Ministerstva průmyslu a obchodu, které tuto aktivitu vítá a snahu
zavést digitální účtenku zahrnulo do svého Podnikatelského balíčku.
Jak
dál v automatizovaném prodeji?
Když je
řeč o nových technologiích v maloobchodě, nemohlo chybět téma hybridních a
24/7 prodejen. Nejsou jen receptem na zajištění obchodní obslužnosti venkova,
své místo nacházejí i v centrech měst, v turistických oblastech apod. Nový
způsob nakupování, který v ČR odstartovala Skupina Coop, postupně zavádějí
další retaileři. Na Czech Retail Days spolu s dodavateli řešení sdíleli
své dosavadní zkušenosti, hovořili o výhodách této formy prodeje, ale také problémech,
na které narazili, včetně těch legislativních. Do diskuse se pod vedením Petra Hříbala, šéfredaktora Zboží&Prodej,
zapojili Pavel Kozler, výkonný ředitel Knowinstore,
Michal Čadina, obchodní manažer P.V.A. systems,
Miroslav Pácl, manažer maloobchodu a aliance
Můj obchod společnosti makro ČR, Tomáš Pokorný, obchodní ředitel Konzumu
v Ústí nad Orlicí, patřícího do Skupiny Coop, a Luboš Rejchrt, provozní ředitel Plaček Group.
Leták
ano, či ne?
Papírové
letáky v posledních letech i v souvislosti s inflací opět
nabraly na důležitosti, a to navzdory rostoucímu tlaku na udržitelnost a posunu
směrem k digitalizaci. Jak k této formě komunikace přistupují různé
typy obchodníků, ukázal panel pod taktovkou Zdeňka Skály, jednatele společnosti Skála a
Šulc. Pro společnost Jysk Czech Republic and Slovakia, kterou v diskusi
reprezentovala Eva Kozich, sales and marketing manager, je
leták stále prioritním komunikačním kanálem. Naopak Hornbach Baumarkt CS, který
zastupoval ředitel marketingu David Kolář, v Česku vydává už druhým rokem
s distribucí do schránek jen jeden leták ročně, a to vždy na jaře. Není
však určený pro podporu prodeje jednotlivých výrobků, spíše má ukazovat
možnosti, co všechno lze v sezoně dělat, a tak inspirovat zákazníky. „Naším
letákem je sezona. Když je dobré počasí, stavební a zahradní sezona může začít
a s ní i nákupy v Hornbachu,“ konstatoval.
Výrazně
utlumit tištěné letáky a spíše zaujmout samotným místem prodeje plánuje Konzum,
obchodní družstvo v Ústí nad Orlicí. „Chceme těžit z umístění našich prodejen a
z toho, že pro mnoho zákazníků jsou první volbou pro nákupy. Pokud leták, tak
spíše hodnotově orientovaný na připomenutí toho, že podporujeme místní výrobce,
spolupracujeme s řemeslnými pivovary a podobně. Možná nemáme vždy nejlepší
cenu, avšak můžeme nabídnout něco jiného,“ zdůraznil Tomáš Pokorný, obchodní ředitel družstva.
Zapálená
diskuse o on-line tržištích
V
posledním roce se ještě více než v minulosti skloňuje slovo marketplace, a to
zejména díky viditelnému nástupu Allegra a Kaufland Global Marketplace na náš
trh. Tento způsob prodeje umožňuje českým e-shopům a firmám expandovat, a to i
do zahraničí, a oslovit tak mnohem více zákazníků. O praktické zkušenosti se pod
vedením Zdeňka Skály v nezvykle živé debatě, která pokračovala po svém
oficiálním skončení ještě dlouho ve foyer, podělili: Miroslava Birešová, vedoucí prodeje CZ/SK Kaufland
Global Marketplace, Jiří Cafourek, business development team
leader Allegro, Martin Hromjak, e-commerce manažer pro
zahraniční trhy společnosti Tesla Electronics, Tomáš Linhart, CEO e-shopu Mujkoberec.cz, a
Jan Zbirovský, jednatel Profit&Roll.
Omnichannel
je nutnost
Projekt
Visa Czech Top Shop oceňuje každý měsíc nejlepší kamenné prodejny z celé šíře
retailu. Tři vítězové loňského ročníku hovořili s Markétou Němcovou, country managerkou Instore
Consulting EU, o tom, na čem stavějí zákaznický zážitek, jak využívají
digitalizaci a nové technologie k propojení off-line a on-line prodeje a co
považují za největší výzvy pro kamenné obchody. Se svými strategiemi vystoupili
Magdaléna Rychtová, retail manažerka sítě optik Alensa,
Pavel Kašpar, ředitel maloobchodní sítě Rock
Point, a Lenka Lukáčová, head of local marketing CZ/SK GymBeam.
Do
vítězných prodejen těchto tří obchodníků také v druhý den akce vedly kroky
účastníků exkurze.
Večer
ve znamení nejlepších novinek roku i networkingu
Czech Retail Days hostily galavečer 24. ročníku
marketingového programu Volba spotřebitelů – Nejlepší
novinka.
Vyhlášeny byly nejlepší novinky roku v 66 produktových kategoriích. Celý
informacemi a inspirací nabitý den zakončilo neformální společenské setkání účastníků
na neutrální půdě. Večerní party byla ideální příležitostí pro upevňování a
získávání kontaktů, výměnu názorů a diskusi o aktuálních problémech trhu.
Z premiérového ročníku Czech Retail
Days vzniká obsáhlý tištěný report, který bude součástí Zboží&Prodej
9/2024. K dispozici bude také ke stažení ve formátu PDF na webu kongresu. O termínu 2. ročníku vás budeme brzy
informovat.
Podrobný program, fotografie, videozáznamy, názory
účastníků a brzy i přílohu o kongresu najdete na www.czechretaildays.cz v
sekci Historie.