28.10.2024

Světlo, které prodává i léčí

Novinka POPAI CE

Světlo aktivuje nakupující

Další z řady seminářů pořádaných asociací POPAI, který proběhl v polovině října v prostorách Magenta Experience Center – Arkády Pankrác, se věnoval aktuálním trendům v oblasti osvětlení a světelné komunikace. Jeho účastníci měli možnost seznámit se s tím, jak světlo působí nejen na spotřebitelské chování, ale i na celkové fyzické, duševní a emocionální zdraví a pohodu člověka.

Úvod semináře patřil inspiraci: video reportážím zaměřeným na práci se světlem, konkrétně na počiny společnosti Apple a diskusi, kterou o světle s retailery uspořádal časopis LUX Magazine. Jak může světlo podtrhnout nákupní zážitek, zavést zákazníka tam, kam obchodník potřebuje, a jak pomocí světla aktivovat nakupující, ukázal na případech prodejen Sportisimo, Teta, Super zoo nebo prodejny O2 Adam Klofáč, Co-owner, MORIS design. Světlo podle něj vytváří náladu, spolupodílí se na navigaci, vytváří emoce a buduje loajalitu. A hlavně prodává. Proto je v retailu vždy nutné myslet na všechny části prodejny i materiály, které mají být osvíceny. Protože až 76 % spotřebitelů se o nákupu rozhoduje až ve chvíli, kdy vstoupí do prodejního prostoru.

Pomáhají plnospektrální LED

Pro fungování lidského organizmu je během dne klíčový pobyt na přirozeném denním světle. Přitom trávíme většinu dne uvnitř budov pod umělým osvětlením, které zdaleka nenaplňuje biologické a fyziologické potřeby organizmu. Trendy v osvětlování směrují díky novým objevům chronobiologie k plnospektrálním světelným LED zdrojům, které napodobují přirozené sluneční světlo, a podporují tak zdraví, vitalitu, produktivitu a náladu v interiérech. Podle Daniela Jesenského Managing partnera ve společnosti Spectrasol, si již některé firmy vliv světla na cirkadiální rytmus svých zaměstnanců uvědomují. V české republice proběhlo v této souvislosti několik studií, které mapovaly vliv světla na lidskou psychiku. Při experimentu na pražském Gymnáziu Na Pražačce po instalaci osvětlení, které respektuje denní dobu a přizpůsobuje světelné spektrum konkrétnímu času, se u studentů zlepšily studijní výsledky a o 10 až 20 procent se zlepšily i jejich kognitivní schopnosti. Jak Daniel Jesenský upozornil, pro retail je kromě toho vždy zcela zásadní také správné osvětlení prodávaných produktů. Trendy v jejich nasvětlování i osvětlování retailových prostor představila Tereza Hanzlová, Head of Marketing, Halla. Prostřednictvím její prezentace se účastníci seznámili s řešeními použitými například v OC Černý Most, Westfield Chodov nebo v nedávno zrekonstruovaném obchodním domě Máj Národní.

Denní světlo je důležité

Vliv světla na psychiku potvrdil MUDr. Tomáš Rektor, psychiatr a psychoterapeut, který v této souvislosti upozorňuje na to, že v sobě máme vnitřní hodiny, které se každý den se synchronizují právě světlem. Lékaři dnes již také vědí o souvislostech mezi světlem a hojením, čemuž se postupně přizpůsobuje osvětlení v nemocnicích. Kvůli nedostatku přirozeného světla také upozornil na rostoucí počet pacientů s depresemi. Ty jsou zapříčiněny jak překotným životním stylem, tak také sociálními sítěmi, trávením času uvnitř budov, sledováním displejů a životem bez přírody. Pobyt na přirozeném světle je podle něj zásadní a ani sebelepší umělé osvětlení jej nemůže nahradit, například z důvodu absence ultrafialového záření, které v malých dávkách lidský organismus přirozeně potřebuje. Mezi jeho doporučení patří půlhodinová procházka ráno, v poledne a ideálně také při západu slunce, aby prostřednictvím světla tělo dostalo signály pro produkci patřičných hormonů. A samozřejmě kvalitní strava a kvalitní mezilidské vztahy.

Terapie červeným světlem

Lucie Vybíral, mentorka a terapeutka upozornila na takzvané modré zóny, v kterých se na různých místech planety dožívají lidé nadprůměrně vysokého věku, a to při plném zdraví a naprosté soběstačnosti. Jejich společným jmenovatelem je dostatek slunečního svitu. Ne všechny země však mají dostatek slunce a pak je lidskému organismu možné pomoci terapií červeným světlem. „Červené světlo nenahrazuje slunce, ale představuje jakousi první pomoc, pokud se necítíte dobře,“ říká Lucie Vybíral. Jak připomíná, helioterapii (terapii sluncem) znali už staří Egypťané a sluneční svit pomáhal léčit i Hyppokratovi. Léčivého účinku určitého barevného spektra si všimli v nedávné minulosti pracovníci NASA, a to jako vedlejšího efektu při pěstování rostlin pod vybraným barevným osvětlením. Lidem, kteří se pohybovali v jeho blízkosti, se lépe hojila zranění a světlo mělo pozitivní vliv na jejich pokožku. Dnes se využívá terapie červeným světlem o vlnové délce 630 660 nm, ke kterému se přidává také modré světlo 830 až 850, to má dezinfekční a zklidňující účinky. A jak by mohlo pomáhat třeba zaměstnancům? „V době, kdy máme přirozeného světla nedostatek, typicky v zimních měsících, by jim červené světlo mohli zaměstnavatelé poskytnout ve formě vybudování malých světelných komor přímo ve firmě. Šlo by vlastně o podobný bonus, který svým zaměstnancům již poskytují coby příspěvek na fyzickou aktivitu,“ uzavírá Lucie Vybíral.

Pavel Neumann

Vyskytla se chyba v aplikaci. Obnovit stránku 🗙