Blok věnovaný sortimentu v shopu čerpacích stanic uvedli
Lukáš Lyčka, analytic insights associate, a Pavol Zajac, retailer services director CZ/SK/HU společnosti NIQ. Věnovali se vývoji
nákupního chování zákazníků, produktovým kategoriím, kterým se v tomto místě prodeje daří, a to jak v potravinářském, tak nepotravinářském segmentu, ale také v oblasti gastra.
Na data o prodejích navázal panel, který přiblížil, jak významní hráči na trhu se sortimentem a doplňkovými službami pracují.
Diskutovali Michal Janda, convenience retail manager CZ společnosti OMV Česká republika,
Jiří Ondra, head of retail Tank Ono, Jan Semotán, head of retail MOL Česká
republika, a Michal Štěpánek, marketingový ředitel CZ/SK čerpacích stanic Shell.
Podle dat NIQ až 42 % těch, kteří na stanici zastaví, v obchodě vůbec nenakoupí. To znamená, že provozovatelé čerpaček stojí před výzvou, jak nejen zaujmout stávající zákazníky, ale také tuto velkou skupinu. „Musíme jim nabídnout důvod, proč u nás zastavit a jdeme na to právě cestou gastra. Nabízíme proto další a další novinky, naposledy to byl pizza wrap, od kterého si hodně slibujeme,“ uvádí Jan Semotán s tím, že cílem je vytvářet pozitivní emoce ke stanici právě prostřednictvím jídla.
Diskutující se shodli, že čerpačky dnes plní zcela jinou funkci než v minulosti. Podle Jiřího Ondry mohou velmi dobře posloužit například jako náhrada klasické trafiky nebo prodejny s alkoholem: „Stanice v menších městech lidé často využívají jako večerku, protože večer je to často jediný otevřený obchod.“ Michal Janda zase upozornil na změnu nákupních zvyklostí, kterou přinesla pandemie covidu. Velké nákupy jednou za dva týdny ustupují častější frekvenci menších nákupů, což představuje šanci i pro čerpací stanice. „Náš formát je na to ideální. Moderním zákazníkům, kteří chtějí ušetřit čas, jsme mnohem blíže, měli bychom tu šanci uchopit,“ je přesvědčený. Michal Štěpánek zase zdůraznil roli lokality: „Chce to nedívat se na síť jako celek, ale na jednotlivé lokality. I když jsou pod jednou značkou, každá čerpačka může fungovat jinak. Je potřeba podívat se právě na toho svého zákazníka a podle toho upravit sortiment.“
Ohlédnutí za atmosférou kongresu a některé prezentace přiblíží Speciál Čerpačka, který vychází jako příloha říjnového čísla časopisu Zboží&Prodej.
Podrobný program, fotografie, videoreportáže z čerpacích stanic a názory účastníků najdete na
www.kongrescerpacka.cz
v sekci
Historie.
Třináctý ročník akce proběhne opět za rok, 25. září 2025.