21.10.2024

Kongres Čerpačka: v centru pozornosti zákazník a správný mix nabídky

Novinka člena POPAI CE

Na konci září proběhl v Aquapalace Hotelu Prague 12. ročník Kongresu Čerpačka pro majitele, nájemce, provozovatele čerpacích stanic a jejich dodavatele. Tematicky se letos zaměřil na sortiment a zákazníka a přilákal přes 260 účastníků, kterým nabídlo inspiraci 16 řečníků. Premiérově tentokrát kongresu předcházela o den dříve exkurze, v jejímž rámci mohli zájemci navštívit Centrální tankoviště ropy u Nelahozevsi.

Podtitul letošního Kongresu Čerpačka zněl: Sortiment, který pohání váš byznys. Zaměřil se na nabídku čerpacích stanic, ať už jde o paliva či zboží v shopu. Přednášející a panelisté hledali odpovědi na otázky, která paliva se dnes a do budoucna vyplatí prodávat, zda má smysl budovat dobíjecí stanice či na co se zaměřit v prodejně. Které zboží je klíčové a co může být zajímavým zpestřením nabídky a odlišením se od konkurence? Co vůbec chtějí zákazníci, jaké jsou trendy v nákupním chování?

Zlatým partnerem akce se stal Orlen Unipetrol a celkem ji podpořilo 39 partnerů. Konala se pod záštitou Hospodářské komory ČR, Ministerstva dopravy ČR, Ministerstva průmyslu a obchodu a SČS – Unie nezávislých petrolejářů ČR.

Táhnou zkušenosti z praxe a novinky dodavatelů

Účastníci kongresu měli možnost potkat se s kolegy z oboru a diskutovat o aktuálních tématech, která tento trh řeší. „Jedná se o jedinou akci svého druhu, kde se kromě zástupců petrochemického průmyslu a velkých sítí čerpacích stanic mohou potkat i provozovatelé nezávislých čerpaček. Oceňují data z trhu, ale zejména pak praktické zkušenosti, kterými se mohou inspirovat od svých kolegů. Oblíbenou programovou částí jsou například videoreportáže, v nichž provozovatelé čerpacích stanic nechají nahlédnout pod pokličku svého podnikání, a následná diskuse s nimi. Vedle programu je ale nedílnou součástí akce také její výstavní část, kde se mohou účastníci seznámit s novým zbožím, ale i službami a technologiemi pro čerpací stanice. Abychom byli ještě praktičtější, přišli jsme letos s novinkou, kterou byla exkurze. Zájemci mohli navštívit Centrální tankoviště ropy u Nelahozevsi. Jedná se o objekt kritické infrastruktury státu, a tedy místo, které není běžně přístupné. Ti, kteří této možnosti využili, získali další cenné informace a také skvělý zážitek,“ říká Jana Lysáková, manažerka skupiny Atoz Retail, která je organizátorem kongresu.

Jak oslovit Gen Z?

Velký ohlas sklidila hned úvodní prezentace – odborný program otevřela sonda do duše generace Z.
Říká se o nich, že vyrostli se smartphonem v ruce. Jsou první generací, která nezná život bez internetu. Postupně dospívají, vstupují na pracovní trh a roste jejich kupní síla. Jak zaujmout tuto cílovou skupinu, která preferuje digitální služby, zajímá ji udržitelnost, ale stejně jako ostatní zákazníci je citlivá na cenu? O tom hovořil známý influencer Karel „Kovy“ Kovář. Kromě toho, že k této generaci už více než deset let promlouvá skrze svoji tvorbu, vrátil se nedávno také k řízení, a tak mohl přidat i osobní zkušenost, jak se konkrétně on chová coby zákazník čerpací stanice.

S kamerou na čerpacích stanicích

Letos organizátoři kongresu opět vyrazili s kameramanem na několik zajímavých čerpacích stanic a natočili tři inspirativní videoreportáže. Opět se ukázalo, že za rozhodnutím stát se majitelem čerpačky se mohou skrývat nejrůznější pohnutky: od převzetí rodinného podniku přes záchranu končící pumpy v obci až po potřebu mít jako majitel kamionové dopravy kde tankovat. K úspěchu vybraných benzinek napomáhá i vhodně zvolený sortiment a služby, například v podobě spolupráce s regionálním pivovarem, pražírny kávy či bezkontaktní myčky. O svém podnikání tentokrát ve videoreportážích i na pódiu více prozradili Milan Dzurjanik, majitel čerpacích stanic DZ Oil (natáčeli jsme ve Staré Vsi), Martin Lorenc, majitel čerpací stanice Fuel v Rokytnu, a Jakub Adam, jednatel ČS Adam v Chotěboři.

O ropě a palivech

Jaroslav Pantůček, generální ředitel a předseda představenstva společnosti Mero ČR, seznámil publikum s tím, jak pokračují práce na projektu TAL-Plus, díky němuž získá Česká republika o čtyři miliony tun ropy ročně navíc západní cestou, a tím si zajistí nezávislost na ruské ropě.

Trendy ve vývoji vozového parku a infrastruktury v ČR
představil Josef Pokorný, tajemník Svazu dovozců automobilů. Na číslech ukázal, které
typy pohonů dnes dominují na českých silnicích a jak se mění preference při nových registracích vozidel. Aktuální statistiky prodejů automobilů a stavu infrastruktury pro alternativní paliva naznačily budoucnost.

Tento vývoj bude mít přímý vliv na roli čerpacích stanic. Ta se bude odvíjet od typu pohonů automobilů, které budou brázdit naše silnice. Jiří Hájek, ředitel a předseda představenstva Orlen UniCRE, spolu s Ivanem Indráčkem, předsedou představenstva SČS – Unie nezávislých petrolejářů ČR, diskutovali o tom,
zda se mají provozovatelé čerpacích stanic bát konce fosilních paliv, jaká je perspektiva těch alternativních a do jaké míry se v následujících letech změní obsah nabídky výdejních stojanů.

Ivan Indráček se poté ještě věnoval otázce emisních povolenek. Od
roku 2027 totiž začne v zemích Evropské unie platit norma ETS 2, podle níž se jejich nákup bude vztahovat i na dopravu a paliva, což může ovlivnit cenu benzinu a nafty.

Jan Bezděkovský, pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu, zveřejnil výsledky prvních výzev na podporu dobíjecích a vodíkových stanic v rámci Operačního programu Doprava a zároveň aktuální dotace na budování infrastruktury pro alternativní paliva.

Pavel Vinkler, zástupce vrchního ředitele sekce hospodářství, ředitel odboru podnikatelského prostředí a obchodního podnikání a 1. místopředseda Rady kvality ČR z Ministerstva průmyslu a obchodu (MPO), se zaměřil na
Podnikatelský balíček. V jeho rámci MPO připravilo 22 opatření na omezení administrativní zátěže podnikatelů v oblasti energetiky, digitalizace, trhu práce, daní, dopravy či automatizovaných prodejen.

Nepalivový sortiment má velký potenciál

Blok věnovaný sortimentu v shopu čerpacích stanic uvedli
Lukáš Lyčka, analytic insights associate, a Pavol Zajac, retailer services director CZ/SK/HU společnosti NIQ. Věnovali se vývoji
nákupního chování zákazníků, produktovým kategoriím, kterým se v tomto místě prodeje daří, a to jak v potravinářském, tak nepotravinářském segmentu, ale také v oblasti gastra.

Na data o prodejích navázal panel, který přiblížil, jak významní hráči na trhu se sortimentem a doplňkovými službami pracují.
Diskutovali Michal Janda, convenience retail manager CZ společnosti OMV Česká republika,
Jiří Ondra, head of retail Tank Ono, Jan Semotán, head of retail MOL Česká
republika, a Michal Štěpánek, marketingový ředitel CZ/SK čerpacích stanic Shell.

Podle dat NIQ až 42 % těch, kteří na stanici zastaví, v obchodě vůbec nenakoupí. To znamená, že provozovatelé čerpaček stojí před výzvou, jak nejen zaujmout stávající zákazníky, ale také tuto velkou skupinu. „Musíme jim nabídnout důvod, proč u nás zastavit a jdeme na to právě cestou gastra. Nabízíme proto další a další novinky, naposledy to byl pizza wrap, od kterého si hodně slibujeme,“ uvádí Jan Semotán s tím, že cílem je vytvářet pozitivní emoce ke stanici právě prostřednictvím jídla.

Diskutující se shodli, že čerpačky dnes plní zcela jinou funkci než v minulosti. Podle Jiřího Ondry mohou velmi dobře posloužit například jako náhrada klasické trafiky nebo prodejny s alkoholem: „Stanice v menších městech lidé často využívají jako večerku, protože večer je to často jediný otevřený obchod.“ Michal Janda zase upozornil na změnu nákupních zvyklostí, kterou přinesla pandemie covidu. Velké nákupy jednou za dva týdny ustupují častější frekvenci menších nákupů, což představuje šanci i pro čerpací stanice. „Náš formát je na to ideální. Moderním zákazníkům, kteří chtějí ušetřit čas, jsme mnohem blíže, měli bychom tu šanci uchopit,“ je přesvědčený. Michal Štěpánek zase zdůraznil roli lokality: „Chce to nedívat se na síť jako celek, ale na jednotlivé lokality. I když jsou pod jednou značkou, každá čerpačka může fungovat jinak. Je potřeba podívat se právě na toho svého zákazníka a podle toho upravit sortiment.“

Ohlédnutí za atmosférou kongresu a některé prezentace přiblíží Speciál Čerpačka, který vychází jako příloha říjnového čísla časopisu Zboží&Prodej.

Podrobný program, fotografie, videoreportáže z čerpacích stanic a názory účastníků najdete na
www.kongrescerpacka.cz
v sekci
Historie.

Třináctý ročník akce proběhne opět za rok, 25. září 2025.

Vyskytla se chyba v aplikaci. Obnovit stránku 🗙