09.02.2025

Porozumění spotřebitelským postojům k veganství a udržitelnosti v roce 2024

Nedávná analýza průzkumu FMCG Gurus pro ProVeg Česko z listopadu 2024 odhaluje klíčové příležitosti pro značky, které se chtějí sladit se spotřebitelskými hodnotami a těžit z rostoucího trendu zájmu o rostlinnou stravu a udržitelnost.
Níže uvedená data jsou přímo z České republiky:
V průběhu posledních dvou let hlásí změnu své stravy 53,5 % dotázaných. Mezi časté změny kromě konzumace méně zpracovaných potravin patří také omezení masa a dalších živočišných produktů či příklon k veganské či vegetariánské stravě.
Praktické kroky pro značky


Aby značky uspěly v tomto měnícím se prostředí, měly by zvážit následující strategie:

  • Rozšířit dostupnost: Zajistit, aby byly rostlinné produkty široce dostupné jak v městských, tak venkovských oblastech.
  • Zvýšit transparentnost: Používat jasné a konzistentní označování a certifikace k budování důvěry spotřebitelů.
  • Zdůraznit dvojí přínos: Upozornit na zdravotní a environmentální výhody rostlinné stravy.
  • Zapojit se do vzdělávání: Vytvářet kampaně, které informují spotřebitele o udržitelnosti a o tom, jak jejich volby mohou mít dopad.
  • Neustále inovovat: Být v čele potravinových inovací, zkoumat nové ingredience a výrobní metody.



Čeští spotřebitelé a spotřebitelky se obávají různých dopadů na životní prostředí, přičemž mezi hlavní problémy patří odlesňování (73 %), uhlíkové emise (68,5 %) a globální oteplování (61 %). V posledních dvou letech podnikli dotázaní z Česka kroky ke snížení svého dopadu na životní prostředí, což ovlivňuje i potravinové značky a retailové řetězce. Zajímavé je, že dotázaní uvedli: 38,5 % si vybralo jeden produkt před jiným, protože byl ekologičtější, 45 % se více snažilo najít ekologičtější potravinové značky a 31,5 % změnilo maloobchodníka na takového, který je více ekologický.


„Průzkum ukazuje, že zákazníci a zákaznice chtějí mít jasné informace o udržitelnosti – 67 % by je rádo vidělo na obalu produktu a 44 % na místě prodeje. Certifikace V-Label jim přesně takovou orientaci usnadňuje,“ uvedl Martin Ranninger, spoluředitel ProVeg Česko.


zdroj: FMCG Gurus, November 2024, Czech republic, sample 800
Zdroj obrázku:  Unsplash.com / Shannon Nickerson

Doporučené aktuality

Kalendář akcí

Vyskytla se chyba v aplikaci. Obnovit stránku 🗙