Podle Marie Logrové, PR manažerky společnosti Malfini, kopírují trendy v oblasti 3D reklamy vývoj celé společnosti. Udává je spotřebitel a musí na ně reagovat každý investor. Jak s nadsázkou uvádí, plastové skleničky a lžičky od soudruhů z NDR už v dnešní společnosti rozhodně nerezonují.
5 hlavních trendů
V současné chvíli je na trhu vidět pět jasných trendů: udržitelnost, snižování uhlíkové stopy, lokální produkce vs. dovoz ze zahraničí, funkčnost spolu s užitnou hodnotou a vysoká kvalita. Podobně jako v jiných oblastech POS prostředků se samozřejmě stejně jako doposud cení především dobrý nápad a inovace. Co se týká kvality, na tu je kladen obrovský důraz, takže například trička, která známe z minulosti a která se po prvním vyprání rozpadla, by dnes jednoduše neobstála. Budoucnost reklamních předmětů je především v udržitelnosti, která mimo jiné klade důraz na recyklaci, upcyklaci i downcyklaci. Očekává se, že se do ní na základě celospolečenských trendů promítne také diverzita a inkluze (LGBT genderová identita). Jak ale Marie Logrová připomíná, významnou roli stále hraje a bude hrát cena. Tu má zákazník vždy na prvním místě.
Jako Fénix z popela
Jak zachránit materiál, který by jinak skončil mezi odpadem, a ještě ho povýšit a vtisknout mu přidanou hodnotu, ukázaly na semináři Milena Mauricová a Tereza Lehká ze společnosti Výstaviště Praha. Požár levého křídla Průmyslového paláce v roce 2008 jej zcela zničil a s ním i velmi vzácné vitráže, které jsou výrazným prvkem a zároveň symbolem celé stavby. Z vyčištěných střípků skla vznikl originální dárkový předmět, díky kterému se jeho majiteli nabízí proti světlu kouzelný průhled. Spolu s tímto emotivním zážitkem elegantní dárek ovšem komunikuje i kus historie unikátní budovy. A protože má u obdarovaných velký úspěch (je mimochodem absolutním vítězem soutěže Hvězda 3D reklamy), rozhodla se firma při využití střípků z původní vitráže zajít ještě dál; v současné chvíli připravuje využití části 130 let starých skel z vitráží pro výrobu nových lamp. Ty budou coby pocta usazeny v místě posledního odpočinku architekta Průmyslového paláce Bedřicha Münzbergera.
Odpovědný musí být i papír
Dalším ze zajímavých reklamních předmětů je dárek imitující hlavní produkt klienta: autobaterii. Ta pochází z dílny Studia REMA´93 a jde o potištěnou kartonovou krabici, v které jsou umístěny skleničky a lahve s alkoholem evokujícími pólové vývody baterie. Uvnitř vítěze kategorie Hvězdná brána s názvem „Autobaterie skoro jako originál“ byla umístěna také papírová kartička s vlastním vánočním přáním, která opět grafikou koresponduje s lahvemi uvnitř. Na papír a dobrý nápad vsadila i společnost LOGIK, která pro firmu Beiersdorf vytvořila v rámci kampaně Velikonoce s Niveou hravý papírový set zahrnující hrací plán Člověče, nezlob se!, návod na přírodní barvení velikonočních vajíček, kreativní sešit s velikonoční tématikou a papírovou zaječí rodinku, kterou děti můžou oblékat do různých papírových oblečků, které si samy vystřihnou. Nutno připomenout, že běžným požadavkem na papír je dnes certifikát FSC (Forest Stewardship Council™), který je známkou toho, že dřevo na jeho výrobu vyrostlo v souladu s ekologickými a udržitelnými požadavky.
Trh se mění
Důraz na ekologii je vidět také v reklamním eko setu Generali České pojišťovny, jehož součástí je unikátní ‚nekonečná tužka‘, která dokáže nahradit až 100 běžných tužek, a poznámkový blok s obalem z ekologického silného korku. „K ekologii výrobce tlačí trh. Na tento trend reagují zadavatelé a po dodavatelích požadují držet krok s tím, co trh požaduje. Zatímco před ještě před pěti lety se udržitelností v tomto oborů zabývalo jen velmi málo výrobců a distributorů, dnes již můžeme s jistotou říct, že eko výrobky jsou trendem napříč celou Evropou,“ popisuje situaci Viera Černá, Jednatelka, RD Present a zároveň také garantka odborné sekce pro reklamní předměty v POPAI CE. Jak upozorňuje, velká pozornost je v současnosti věnována uhlíkové stopě, která bere ohled nejen na samotnou výrobu, obal a distribuci produktu, ale na celý jeho životní cyklus. Při ochraně planety navíc výrobci začínají zohledňovat také spotřebu vody. Vznikají tak výrobky, které vodu při výrobě šetří (případně nepotřebují vůbec), jako například tašky z recyklované bavlny nebo kamenný papír na bázi minerálů a recyklovaných plastů. Trh je již natolik vyspělý, že spotřebitelé poznají pouhý „greenwasching“ (tzv. natírání na zeleno – předstírání ekologičnosti). Důležité je proto chovat se skutečně ekologicky a spolupracovat s certifikovanými subdodavateli. Přinejmenším vhodné je pak takové chování také komunikovat, a to i na sociálních sítích.
Pavel Neumann